مدیریت پزشکی

یک وبلاگ با نشرمطالب پزشکی و مدیریت پزشکی

مدیریت پزشکی

یک وبلاگ با نشرمطالب پزشکی و مدیریت پزشکی

کامپوزیت لمینا چیست؟


روکش کامپوزیت؛ برای تغییر شکل و رنگ دندانهای جلویی ، برای پوشاندن نقایص سطح دندان و ایجاد زیبایی کاربردهای ترکیبی دارد. در سطح جلوی دندان ها در این روش ، از رزین های کامپوزیت رنگ سفید استفاده می شود که در پرکردن دندان های قدامی زیبایی نیز ترجیح داده می شود. ویژگی مهم روش کامپوزیت لمینا این است که در یک جلسه انجام می شود.

 

پر کردن کامپوزیت ونیر

پر کردن کامپوزیت ونیر کاربردی است که به طور کلی طی 1 تا 1.5 ساعت تکمیل می شود ، اگرچه زمان درمان با توجه به تعداد دندان های مورد مداخله متفاوت است. در حالی که آماده سازی قبلی در برنامه مورد نیاز نیست ، روش به طور کلی شامل مراحل زیر است:

 

ابتدا دندانپزشک بعد از تمیز کردن دقیق دندان ها و آماده سازی آنها برای درمان ، اقدامات را شروع می کند. ممکن است دندانپزشک مجبور شود لایه نازکی از مینای دندان را بر دارد تا به مواد کمک کند تا به درستی به دندان ها بچسبند. در صورت نیاز به حداقل تغییرات در شکل و رنگ دندان ها ، نیازی به تراش دندان ها نیست.

پزشک با توجه به رنگ دندان بیمار و نتیجه دلخواه ، رنگهای ترکیبی را با بیمار تعیین می کند. به منظور اطمینان از چسبندگی بهتر مواد کامپوزیت لامینا بر روی دندانهای پاک شده از تارتار ، باکتری و پلاک ، سطح دندان با اسیدهای خاص تمیزمی شود. محلولهایی به نام باندینگ (اتصال) که اتصال اصلی بین کامپوزیت و دندان را فراهم می کند ، بر روی سطح دندان اعمال می شود. رزین کامپوزیت که مثل رنگ دندان ترجیح داده می شود ، با کمک برس مخصوص با دقت روی مناطق دندان قرار می گیرد.

برای پخت مواد استفاده شده از نور آبی استفاده می شود. مواد کاملاً سخت شده با توجه به فرم دندان در مرحله بعد توسط دندانپزشک شکل می گیرند. در مرحله آخر ، پرداخت انجام می شود و دندان ها شکل و زیبایی دلخواه را پیدا می کنند.

انواع کامپوزیت لمینا

روکش دندان لمینت در 3 نوع مختلف در کلینیک اعمال می شود.

 

کامپوزیت ونیر مستقیم: این روکش ها نوعی لمینت هستند که می توان مستقیماً روی دندان ها زد و از مواد رزین کامپوزیت ساخته شده است. این را می توان در یک جلسه در کلینیک اعمال کرد.

لمینای کامپوزیت غیرمستقیم: بارزترین تفاوت بین پوششهای کامپوزیت غیر مستقیم و مستقیم ، فرآیند کاربرد است ، نه ماده مورد استفاده. ورقه های کامپوزیت غیر مستقیم ؛ در آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه می شود و جلسه بعدی روی دندان های بیمار چسبانده می شود. لمینت های تهیه شده با این روش در برابر سایش و شکستگی مقاومت بیشتری نسبت به کاربرد مستقیم دارند. با این حال ، از آنجا که به چند عملیات نیاز دارد ، هزینه آن کمی بیشتر است.

روکش های کامپوزیت پیش ساخته: این روکش ها با ساخت در اندازه ها و فرم های استاندارد تولید می شوند. پس از انتخاب پوشش مناسب برای دندان های بیمار ، با کامپوزیت اعمال می شود.

پرسلان برگ: این روکش ها را می توان از زیرکونیوم و پرسلن تهیه کرد. از نظر زیبایی ، با دوام ترین و گرانترین در بین لمینیت ها است.

مقایسه کامپوزیت لامینا و پرسلن برگ

دندانهای پرسلانی برگ پوسته های سرامیکی نازکی هستند که به سطح خارجی دندانهای قدامی متصل می شوند. لامینای کامپوزیت ماده ای بر پایه رزین است که به قسمت خارجی دندان چسبیده است. هر دو روش برای بهبود زیبایی  لبخند انجام می شود. به طور کلی ، تفاوت بین ورقه کامپوزیت و پرسلن لمینت به شرح زیر است:

 

زمان: زمان استفاده از لایه کامپوزیت روی دندانها از لایه پرسلن برگ کوتاهتر است.

ماندگاری: با مراقبت های مناسب خوراکی ، ورقه ورقه های پرسلن برگ 10 تا 15 سال دوام می آورند. ورقه های کامپوزیت به طور کلی می توانند 4 تا 8 سال دوام داشته باشند. اگرچه پرسلن برگ بسیار شکننده است ، اما با کمک دندان سالم می تواند بسیار ماندگار باشد. ورقه های کامپوزیت ، اگرچه کاملاً با دوام هستند ، اما به اندازه ورقه های پرسلان ورقه ای مقاوم نیستند. با این وجود ، چینی لمینت قابل ترمیم نیست ، اما در صورت لزوم می توان ورقه کامپوزیت را ترمیم کرد.

زیبایی شناسی: خاصیت شفاف پرسلن برگ بسیار شبیه به ساختار طبیعی دندان است. اگرچه لمینای کامپوزیت از زیبایی برخوردار است ، اما پرسلان برگ از این نظر بسیار موفق تر است و دارای خواص ضد لک است. کامپوزیت می تواند مانند دندان های طبیعی لکه دار شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد