مدیریت پزشکی

یک وبلاگ با نشرمطالب پزشکی و مدیریت پزشکی

مدیریت پزشکی

یک وبلاگ با نشرمطالب پزشکی و مدیریت پزشکی

پیوند استخوان در دندانپزشکی

See the source image

پیوند استخوان در دندانپزشکی

به طور کلی ، در نتیجه افزایش سن و کشیدن دندان در سنین پایین ، کاهش حجم در استخوان های فک رخ می دهد. وجود استخوان کافی در استخوان فک باعث فشرده سازی در هنگام استفاده از ایمپلنت می شود. اگر بافت استخوانی کافی وجود داشته باشد ، می توان با قرار دادن بافت استخوان یا استخوان مصنوعی از فرد روی فک ، بر این وضعیت غلبه کرد.

 

مناطق پیوند استخوان کدامند؟

 

پیوند استخوان را می توان از بسیاری از قسمت های بدن برداشت. محل پیوند استخوان اغلب با توجه به نیاز به پیوند تعیین می شود. نوک چانه ، ناحیه چانه و صورت یا پیوند استخوان داخل دهانی را می توان برداشت. در صورت نیاز به پیوند استخوان زیاد ، آنها از ناحیه پا یا باسن گرفته می شوند. از پیوند استخوان همیشه قبل از عمل کاشت استفاده نمی شود بلکه برای ترمیم ضایعات استخوانی ناشی از بیماری های پریودنتال ، تومورها و کیست ها نیز استفاده می شود. پیوند استخوان کاربردی است که انواع از دست دادن استخوان در استخوان فک را ترمیم می کند. پودر استخوان فک گاهی با منشا حیوانی یا مصنوعی نیز استفاده می شود.

 

چه زمانی از پودرهای استخوان فک استفاده می شود؟

 

در مواردی که حجم استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت وجود نداشته باشد ، در مواردی که پس از کشیدن دندان ترمیم بدون از دست دادن محل مورد نظر باشد ، می توان از آن برای حمایت از ناحیه و ایجاد استخوان جدید پس از حذف بافت هایی مانند کیست یا تومور استفاده کرد. با بلند کردن کف سینوس (لیفت سینوس) و پر کردن پودر استخوان می توان این ناحیه را برای ایمپلنت آماده کرد.

 

روش های پیوند استخوان چیست؟

 

پهن کردن استخوان فک (تاج):

 

پیوند استخوان فک روشی است که مخصوصاً برای کاشت ایمپلنت در ناحیه بدون دندان برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش حجم استخوان در حالی اتفاق می افتد که ناحیه بدون دندان به مرور زمان استخوان خود را از دست می دهد. برای قرارگیری تکیه گاه ایمپلنت در این ناحیه ، پیوندهای استخوان به منظور بالا بردن و گسترش تاج اضافه شده و بدین ترتیب پشتیبانی کافی از استخوان برای کاشت فراهم می شود.

 

لیفتینگ سینوس چیست؟

حفره های هوای توخالی به نام سینوس ماگزیلا در پشت گونه و بالای ریشه دندان های آسیاب وجود دارد. ریشه دندان ما تا این شکاف گسترش می یابد. وقتی دندان های این ناحیه از بین می روند ، گاهی ضخامت استخوان به اندازه کافی برای استفاده از ایمپلنت وجود ندارد. در چنین حالتی لازم است ضخامت استخوان در آنجا افزایش یابد. به این روش پیوند سینوس یا لیفتینگ سینوس گفته می شود. در لیفتینگ سینوس ، غشای پوشاننده کف سینوس برداشته می شود و پودر استخوان زیر آن قرار می گیرد. بنابراین ، کف سینوس بالا می رود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا پیوند کامل شود. فقط پس از این مرحله می توان ایمپلنت را در جای خود قرار داد.

 

جابجایی مجدد عصب فک پایین (تغییر مکان):

 

هنگامی که در ناحیه دندان های خلفی فک پایین دچار از دست رفتن بیش از حد استخوان می شود ، ممکن است در هنگام کاشت ایمپلنت عصب آسیب ببیند. به منظور جلوگیری از این عارضه ، می توان موقعیت عصب را تغییر داد به طوری که قبل از قرار دادن ایمپلنت ، از محل کاشت خارج شود.

در این روش لثه از استخوان جدا شده و برداشته می شود ، قطعه ای از استخوان برداشته می شود ، به کانال فک پایین می رسد ، ایمپلنت عصب فک پایین به مکان پایین تری منتقل می شود تا لمس نشود. بنابراین ، ایمپلنت بدون آسیب رساندن به عصب فک پایین به طور ایمن قرار می گیرد. فضای ناحیه برداشته شده عصب با پیوند استخوان پر شده و شکاف بسته می شود.

 


See the source image


پس از پیوند استخوان باید به چه نکاتی توجه کنم؟ آیا عمل پیوند دردناک است؟ چه غذایی باید بعد از عمل بخورم؟

 

این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در حین عمل درد وجود ندارد. پس از عمل ، شما باید از داروهایی که به توصیه پزشک برای شما تجویز می شود ، به طور منظم استفاده کنید. روش های پیوند ، برنامه های حساسی هستند. شما باید ناحیه عمل را از ضربه محافظت کنید. شما باید از غذاهایی که سفت هستند و به قدرت جویدن بیش از حد نیاز دارند خودداری کنید. ممکن است 4-5 ماه طول بکشد تا پیوند قرار داده شده با بافت ادغام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد